Szukanie pracy jest dosyć stresujące, a szukanie pracy za granicą może wydać się zupełnie niewykonalne. Fakt, rynek pracy poza granicami jest zupełnie inny i tylko w niewielkim stopniu przypomina polskie środowisko. Różni się styl pracy, podejście do pracownika i ogólne warunki. Proces rekrutacji jest również zupełnie inny. Jeżeli planujesz szukanie stałej pracy w Londynie to ten poradnik może okazać się pomocny.
Rynek pracy w Londynie jest ogromny i miasto oferuje milion możliwości w każdym z sektorów. W stolicy Wielkiej Brytanii swoje siedziby mają największe firmy na świecie, które znane są nie tylko ze wysokiej jakości produktów, ale także fantastycznych warunków pracy. Dla wielu osób spełnieniem marzeń jest praca dla marek takich jak Google, Facebook, Vodafone czy HSBC. I właśnie te firmy mają swoje HQ w Londynie i zatrudniają tysiące pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że mimo, iż londyński rynek pracy jest ogromny to panuje w nim ogromna konkurencja. O jedno miejsce pracy ubiega się nawet setki lub tysiące kandydatów. Proces rekrutacji bywa długi i męczący. Trzeba się do niego bardzo dobrze przygotować, żeby móc stanąć w szranki z innymi kandydatami. Gra jest warta świeczki, bo warunki finansowe w londyńskich firmach są naprawdę bardzo konkurencyjne.
Szukanie pracy w Londynie – od czego zacząć
Zanim zaczniesz przeglądać ogłoszenia o pracę i aplikować upewnij się, że jesteś dobrze przygotowany. Oto trzy podstawowe rzeczy, o które musisz zadbać już na starcie.
Napisz profesjonalne CV
Posiadanie CV nie powinno być wielkim zaskoczeniem. To, że CV musi być ciekawe, zwięzłe i w punkt wie każdy, kto chociaż raz w życiu ubiegał się o pracę. Szukając pracy w Londynie musisz się jednak w 100% upewnić, że CV spełnia wymogi rynku brytyjskiego oraz, że jest poprawne językowo. Bardzo ogólne zasady mówią, że CV nie powinno być dłuższe niż 2 strony, musi zawierać krótki wstęp i być czytelne. Musi też być w całości poprawne językowo. Nie są dopuszczalne najmniejsze błędy językowe czy też interpunkcyjne. Jeżeli Twój angielski nie jest najlepszy lub masz jakiekolwiek wątpliwości to lepiej skonsultuj CV z osobą, dla której angielski jest językiem ojczystym.
CV musi być zwięzłe. Skup się na swoim doświadczeniu zawodowym oraz konkretnych umiejętnościach. Tak naprawdę nikogo w Londynie nie interesuje jakie liceum skończyłeś lub z jakiej uczelni masz dyplom. Anglikom nasze polskie szkoły czy uczelnie nic nie mówią. Podaj im wszystkie konkrety na tacy. Zostaw też sobie także pole na małe modyfikacje. CV powinno być dostosowane do ogłoszenia na jakie aplikujesz. Na przykład, jeżeli aplikujesz na stanowisko programisty Java to już w pierwszym zdaniu napisz o Twoim doświadczeniu w tym kierunku (oczywiście jeśli takie doświadczenie posiadasz). Nie kłam w CV, bo wszystkie kłamstwa i tak wyjdą na jaw w dalszym procesie rekrutacji.
Przygotuj list motywacyjny
List motywacyjny nie jest aż tak powszechny jak CV, ale dobrze jest mieć już przygotowany szkielet listu. Oczywiście list musi być dostosowany do wymagań firmy i stanowisk na jakie aplikujesz, więc nie można wysyłać tej samej treści wszędzie. Przygotuj sobie jednak ogólny szkic i później zmieniaj go w miarę potrzeby.
Uaktualnij swój profil na LinkedIn
Profil na LinkedIn zostawiłam na koniec chociaż tak naprawdę powinnam od niego zacząć. Dobry profil na LinkedIn jest bowiem podstawą w szukaniu pracy w Londynie. Nie ma nawet słów, które do końca wyraziłby, jak ważny jest LinkedIn na brytyjskim rynku pracy. Tak naprawdę jeżeli nie masz profilu na LinkedInie to nie masz co szukać pracy. Możesz nawet nie mieć CV, listu motywacyjnego, ale bez LinkedIna nie zaczynaj nawet szukania pracy. W 90% miejsc możesz aplikować za pomocą LinkedIna i nawet nie wysyłać swojego CV. Rekruterzy twierdzą nawet, że wcale nie patrzą na CV, a od razu przechodzą do LinkedIn.
Ważne jest zatem, żeby Twój profil na LinkedIn był dobry i aktywny. Poza dodaniem podstawowych informacji takich jak wykształcenie, doświadczenie, umiejętności musisz także stworzyć sieć kontaktów. Postaraj się aby twój profil żył, żeby coś się na nim działo. Komentuj inne wpisy, artykuły. Dodawaj rekomendacje, dołącz do dyskusji. Pokaż, że masz zainteresowania i że jesteś ciekawą osobą. LinkedIn bowiem nie jest jedynie narzędziem do dzielenia się doświadczeniem zawodowym. Na LinkedInie pokazujesz też swoje zainteresowania i to jaką osobą jesteś. Dla każdego pracodawcy osobowość jest tak samo ważna, jak i doświadczenie.
—
Jeżeli nie jesteś pewien jak napisać dobre CV i stworzyć profil na LinkedIn to zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. Ja korzystałam z usług firmy Purple CV. Tamtejsi doradcy sprawdzą CV, list i profil na LinkedIn i wprowadzą potrzebne zmiany.
Gdzie szukać pracy
Z gotowym CV, listem i LinkedInem możesz rozpocząć sprawdzanie ofert i aplikowanie. Codziennie portale rekrutacyjne wrzucają do sieci tysiące nowych ogłoszeń o pracę. Żeby nie tracić czasu nie składaj swojego CV wszędzie, a tylko odpowiadaj na ogłoszenia, które naprawdę Cię interesują. Jeżeli nie jesteś pewien, gdzie i jak szukać odpowiednich ogłoszeń o pracę to sprawdź kilka rekomendacji poniżej.
Portale rekrutacyjne
Najbardziej powszechnym źródłem ogłoszeń o pracę są portale rekrutacyjne. Na takich portalach znajduje się tysiące ogłoszeń o pracę ze wszystkich sektorów. Każdy z portali posiada filtry dzięki którym możesz zmienić wyniki wyszukiwania i dokładnie określić, jakie oferty Cię interesują. Jeżeli jakaś oferta wpadnie Ci w oko, to zaaplikuj wysyłając swoje CV lub podając profil na LinkedIn. Niektóre z portali oferują także możliwość założenia konta użytkownika. Na takim koncie podajesz wszystkie swoje dane, wpisujesz doświadczenie, załączasz CV i dokładnie określasz, jaka praca Cię interesuje. W ten sposób dany portal wysyła na maila oferty pracy, które mogą Ci się spodobać, a pracodawcy mogą sami składać oferty pracy. Oto kilka największych portali z ofertami pracy w Londynie:
LinkedIn jest platformą, na której nie tylko dzielisz się swoim doświadczeniem i pozyskujesz kontakty, ale możesz tam także wyszukiwać oferty pracy i od razu na nie aplikować. Znajdujesz fajną ofertę pracy i aplikujesz jednym kliknięciem! LinkedIn podobnie jak poprzednie portale posiada opcję filtrowania, dzięki której dokładnie możesz sprecyzować swoje wymagania odnośnie pracy. Możesz także powiadomić swoje kontakty o tym, że szukasz pracy, dodać odpowiednie hashtagi związane z Twoim sektorem pracy i być może oferty będą same spływać do Ciebie. Co więcej, LinkedIn to jest główne narzędzie pracy dla rekruterów w Londynie. Spędzają oni na LinkedInie całe dnie poszukując idealnych kandydatów do swoich ofert pracy. Bardzo prawdopodobne jest, że to oni sami do Ciebie napiszą i przedstawią swoje oferty. Właśnie dlatego bardzo ważne jest mieć dobry profil na LinkedIn.
’Career pages’ na stronach firm
Dobrą praktyką w szukaniu pracy w Londynie jest zrobienie listy firm, w których chciałbyś pracować. Na liście powinny znaleźć się marki, dla których praca byłaby spełnieniem marzeń. Następnie co kilka dni lub tygodni odwiedzaj strony internetowe tych firm, a w szczególności zakładki z ofertami pracy. W ten sposób sprawdzisz, jakie są aktualne oferty w wymarzonej firmie i będziesz mógł już bezpośrednio aplikować. Powszechną praktyką wśród bardzo dużych i znanych firm jest publikowanie ofert jedynie na swoich własnych stronach, a nie na portalach rekrutacyjnych. Jeżeli zatem marzy Ci się praca w konkretnej firmie to musisz trzymać rękę na pulsie!
Agencje pracy
W Londynie agencji pracy jest całe mnóstwo. Zazwyczaj specjalizują się one w konkretnej dziedzinie. Na przykład, szukają jedynie programistów lub marketingowców. Możesz zgłosić się bezpośrednio do takiej agencji i szukać pracy za pośrednictwem agenta. Nie będziesz musiał uiszczać żadnych opłat – to pracodawca pokrywa wszystkie opłaty.
Jak wygląda proces rekrutacji
Proces rekrutacji w Londynie jest dosyć długi i może trwać kilka tygodni a nawet miesięcy. Każda firma ma swoje własne zasady, ale zazwyczaj proces rekrutacji składa się z kilku etapów. Poniżej znajdziesz etapy, z którymi ja spotkałam się w kilku zupełnie różnych miejscach. Oczywiście sektor, w którym Ty się specjalizujesz może mieć zupełnie inne wymagania i procesy. Ja podaję jedynie przykład w oparciu o moje własne doświadczenia.
Rozmowa telefoniczna
Ten etap dotyczy wszystkich i od niego zaczyna się każdy proces rekrutacji – niezależnie od branży czy roli na którą aplikujesz. Mówię tutaj o rozmowie telefonicznej. Zazwyczaj po wysłaniu CV, rekruter kontaktuje się mailowo w celu rozpoczęcia procesu rekrutacji. W mailu prosi o krótką rozmowę telefoniczną. Ta rozmowa trwa zazwyczaj nie dłużej niż 30 minut i jest prowadzona przez rekrutera, a nie osobę zatrudniającą. Jest to taka wstępna rozmowa w czasie której rekruter spyta o to co aktualnie robisz, dlaczego aplikowałeś na to stanowisko i jakie są Twoje oczekiwania finansowe. Rekruter także opowie ogólnie o firmie i warunkach. Jeżeli zrobisz dobre wrażenie wtedy Twoje CV powędruje to osoby zatrudniającej, czyli potencjalnego przełożonego.
Ta rozmowa telefoniczna nosi nazwę screening i zadaniem rekrutera jest sprawdzenie, czy jesteś dobrym kandydatem i jakie są Twoje ogólne oczekiwania. Warto jest się dobrze przygotować do tej rozmowy. Napisz kilka zdań o sobie, o tym jak zaczęła się Twoja kariera zawodowa, jak chcesz żeby się potoczyła i dlaczego szukasz nowej pracy. Najważniejsze, zastanów się dlaczego chcesz pracować właśnie w tej firmie. Zaskocz rekrutera znajomością ciekawych faktów o firmie. Możesz też pochwalić się swoimi zainteresowaniami.
Przygotuj sobie także kilka pytań, które będziesz mógł zadać na koniec rozmowy. Rekruter liczy na to, że zadasz chociaż jedno pytanie, bo to pokaże, że naprawdę Ci zależy.
Spotkanie z osobą zatrudniającą
W kolejnym etapie następuje spotkanie z osobą zatrudniającą, czyli potencjalnym przełożonym. Ten etap ma miejsce zazwyczaj w biurze firmy. Na tym etapie obecnych może być więcej osób. Mogą być to członkowie zespołu lub rekruter. O składzie powinieneś zostać poinformowany wcześniej. Taka rozmowa trwać może godzinę, albo dłużej. Jest to taka standardowa rozmowa podczas której będziesz opowiadać o swoim doświadczeniu i umiejętnościach. Mogą pojawić się także pytania osobowościowe, na przykład, jak radzisz sobie w sytuacjach stresowych etc. Pamiętaj, aby dobrze przygotować się do rozmowy i wiedzieć jak najwięcej o firmie i roli na jaką aplikujesz. Bardzo często rozmowy zaczynają się od pytania – „co wiesz o naszej firmie”.
Test
Na jednym z etapów rekrutacji możesz być poproszony o wykonanie testu. W przypadku programistów będzie to napisanie kodu. Możesz być także poproszony o przygotowanie prezentacji na określony temat. Ja szukałam pracy w charakterze marketingowca i byłam poproszona o przygotowanie prezentacji związanej z excelem. Zazwyczaj pracodawcy podają bardzo ogólny temat i liczą na inwencję twórczą kandydata. Pracodawca może poprosić także o rozwiązanie konkretnego problemu itp. Celem testu jest sprawdzenie, jak kandydat pracuje, radzi sobie ze stresem i presją czasu.
Rozmowa z CEO/Dyrektorem
W ostatnim już etapie możesz być poproszony o krótką rozmowę z CEO lub dyrektorem zarządzającym. Główny dowodzący w firmie chce sam sprawdzić czy jesteś dobrym kandydatem i czy odnajdziesz się w firmie. Na tym etapie już nie będzie sprawdzane doświadczenie zawodowe a bardziej osobowość i ogólne nastawienie.
—
Tych etapów może być więcej lub mniej – wszystko zależy od danej firmy. Firmy w Londynie przywiązują dużą wagę do osobowości kandydata. Na jednym z końcowych etapów możesz więc być zaproszony na lunch, kawę lub piwo z osobami z firmy. Jest to takie luźne spotkanie w czasie którego obie strony mają okazję przekonać się czy do siebie pasują i czy dobrze będzie się razem pracować.
Zaprzyjaźnij się z Glassdoor
LinkedIn to podstawa przy szukaniu pracy w Londynie. Jeszcze jednym portalem, który bardzo polecam jest Glassdoor. Jest to fantastyczne miejsce stworzone właśnie dla wszystkich osób szukających pracy lub myślących o zmianie. Możesz tam założyć swoje konto – co jest wskazane, żeby uzyskać dostęp do wszystkich zakładek. Na Glassdoor znajdziesz ogrom informacji, które pomogą Ci w procesie rekrutacji. Zawsze przed każdą rozmową zajrzyj na Glassdoor, odszukaj pracodawcę i dowiedz się więcej o miejscu. Na Glassdoor swoje komentarze zostawiają osoby, które obecnie pracują w danej firmie, kiedyś pracowały lub brały udział w rekrutacji. Wszystkie komentarze są obiektywne i w 100% uczciwe. Tak naprawdę ranking firmy na Glassdoor świadczy o tym, jakim pracodawcą jest dana firma.
Na Glassdoor znajdziesz między innymi:
- Oferty pracy (Glassdoor to także agregat wszystkich bieżących ofert pracy)
- Ranking firm
- Opinie pracowników a także opinie byłych pracowników
- Opinie osób biorących udział w procesie rekrutacji
- Pytania zadawane podczas rozmów kwalifikacyjnych
- Średnie zarobki i inne benefity
Praca w Londynie – porady i przydatne informacje
- Pamiętaj, że w procesie rekrutacji to pracodawca sprawdza Ciebie, ale to też Ty sprawdzasz pracodawcę. Zadawaj pytania, mów jeżeli coś Ci się nie podoba. Jeżeli nie jesteś przekonany, co do firmy to szukaj dalej. Ofert pracy w Londynie nie brakuje.
- Rekrutacja w Londynie trwa nawet kilka miesięcy i jest to normalne. Nie zniechęcaj się.
- Pracodawcy zależy na doświadczeniu i umiejętnościach, ale także na pracowniku, który pasuje charakterologicznie do zespołu. Nie bój mówić się o swoich pasjach, zainteresowaniach. Pokaż pracodawcy, że masz inne pasje poza pracą.
- Dokładnie przestudiuj stronę internetową firmy a w szczególności podstronę z values, czyli wartościami jakie rządzą w danej firmie. Zapamiętaj kilka i zaskocz pracodawcę ich znajomością.
- Pracodawca może poprosić Cię o wypełnienie testu psychologicznego. W ten sposób chce sprawdzić, jakie cechy osobowości u Ciebie królują.
- Nie spóźnij się na rozmowę. Londyn to ogromne miasto, więc weź pod uwagę odległości oraz potencjalne korki.
- Ubierz się na luzie. Nie jest wymagany szkolny strój z białą bluzką.
- Po zaakceptowaniu oferty pracodawca będzie wymagał referencji z poprzedniego miejsca pracy. Być może będzie chciał skontaktować się telefonicznie lub mailowo z poprzednim miejscem pracy.