Skuter śnieżny, lub z angielskiego snowmobile, to moje największe odkrycie ostatniego sezonu zimowego. Jest to genialna aktywność zimowa, w której się zakochałam. Po raz pierwszy skuter śnieżny wypróbowałam w Finlandii i już nie mogę doczekać się kolejnej zimy, aby móc znów wsiąść na snowmobile.

Wyobraź sobie ogromny las, gęste i ośnieżone drzewa iglaste, lekko prószący śnieżek, cisza, spokój a najbliższa trasa samochodowa oddalona jest o kilkanaście kilometrów. A teraz wyobraź sobie jazdę skuterem śnieżnym po półmetrowym śniegu w tej zimowej scenerii jak z bajki z prędkością sięgającą nawet 100 km/h. Czujesz już to? Wolność, prędkość, tylko Ty i natura i uczucie, że możesz wszystko. Taki właśnie jest skuter śnieżny. Mimo, iż termometr wskazuje temperaturę poniżej zera, jest zimno, pada śnieg to i tak chce się więcej i szybciej.

Pierwszy raz snowmobile spróbowałam podczas wypadu do fińskiego miasteczka Rovaniemi. Nie spodziewałam się za wiele i prawdę mówiąc nawet nie miałam na jazdę za bardzo ochoty. To mój narzeczony namówił mnie na przejażdżkę. Trochę zmarznięta wsiadłam na pojazd i już po kilku minutach jazdy poczułam, że to jest TO. Jeżeli jeszcze nie miałeś okazji spróbować snowmobile to koniecznie zorganizuj wypad zimowy w kolejnym sezonie. Nie musisz wcale jechać do Finlandii lub w ogóle za granicę. W naszych polskich górach znajduje się wiele wypożyczalni organizujących safari na śniegu.

Skuter śnieżny

Czym jest skuter śnieżny

Skuter śnieżny lub snowmobile to pojazd, który jest połączeniem sań i skutera. Przystosowany jest on do jazdy jedynie w okresie zimowym po śniegu lub lodzie. Skuterem śnieżnym jeździć można zarówno po drogach jak i bezdrożach. Napędzany jest on silnikiem spalinowym i może osiągnąć prędkość nawet 200 km/h. Snowmobile jest podstawowym środkiem pojazdu w krajach skandynawskich i w Kanadzie. Wiadomo, że samochód nie pokona zaspy śnieżnej, a skuter śnieżny da sobie radę z wysokim śniegiem bez problemu. Taki skuter mieszkańcy północy traktują jako główny środek komunikacji, ale służy on także jako atrakcja turystyczna. Istnieją 4 podstawowe rodzaje skuterów śnieżnych:

  • wysokich mocy – przystosowane do przewozu ciężkich materiałów
  • turystyczne – przystosowane do przewozu osób, są najbezpieczniejszym typem skuterów
  • sportowe (freestyle) – mają większą masę i łatwiej pokonują przeszkody
  • wyścigowe – rozwijają one prędkość powyżej 160 km/h

Każdy z tych skuterów zbudowany jest w podobny sposób. Silnik spalinowy napędza znajdującą się na tyle gąsiennicę. Skuter śnieżny może posiadać jedną lub dwie gąsiennice i im szersza gąsiennica tym bardziej stabilny jest pojazd. Z przodu skutera znajdują się płozy połączone z kierownicą. Turystyczne snowmobile pomieszczą dwie osoby (kierowca + pasażer). Większe skutery pomieszczą pasażerów i ładunek. Skutery mogą także ciągnąć sanie lub przyczepki.

Skuter śnieżny

Skuter śnieżny

Jak prowadzić snowmobile

Przede wszystkim należy sprawdzić wymogi formalne w danym kraju. W Polsce skuterami śnieżnymi nie wolno jeździć po drogach publicznych, więc nie podlegają one prawom ruchu drogowego. Nie jest zatem wymagane prawo jazdy. Oczywiście odbycie odpowiedniego szkolenia pod okiem profesjonalnego instruktora jest wskazane. W Skandynawii prawo jest podobne, chociaż w Szwecji należy odbyć specjalny kurs. My skuterem jeździliśmy w Finlandii i tam firma, z której wypożyczyliśmy pojazd wymagała od nas prawa jazdy. Jeżeli decydujesz się na snowmobile safari lub ogólnie wypożyczasz pojazd za granicą to w większości przypadków będziesz proszony o pokazanie prawa jazdy.

Zanim zaczniesz jazdę na snowmobile zadbaj o odpowiedni ubiór. Przede wszystkim ubierz się ciepło. Jeżeli nie założysz bielizny termalnej, grubego kombinezonu, rękawiczek, szalika to zwyczajnie zepsujesz sobie całą jazdę. W zimę jest ogólnie zimno, a jadąc w temperaturze -10C z prędkością 100 km/h jest jeszcze zimniej. Przez cały okres jazdy musisz mieć kask. Jest to wymóg prawny i bez kasku zwyczajnie możesz dostać mandat.

Obsługa snowmobile jest prosta. Po prawej stronie wciskasz gaz, a po lewej hamulec. W jeździe skuterem śnieżnym bardzo ważne jest balansowanie ciała. Tak naprawdę ciężarem ciała kontrolujesz pojazd. Zarówno kierowca jak i pasażer muszą mocno trzymać się uchwytów, ponieważ przy dużej prędkości ze skutera łatwo jest wypaść lub przewrócić się z pojazdem.

Hotel

Jeżdżąc w lesie nie musisz martwić się o standardowe zasady ruchu drogowego. Nie oznacza to jednak, że możesz jeździć bez zupełnie żadnych reguł. W lesie mogą znajdować się piesi, inni kierowcy snowmobile. Musisz także uważać na zwierzęta, które żyją na wolności w lasach. Nie wspomnę już nawet o niestrzeżonych przejazdach kolejowych, które mogą wystąpić na trasie. Pamiętaj także, żeby unikać terenów błotnych, w których skuter śnieżny może ugrząźć.

Skuter śnieżny

Jak jeździłam na snowmobile w Finlandii

Na snowmobile jeździłam w fińskim miasteczku Rovaniemi. Zarezerwowaliśmy tam snowmobile safari z firmą www.nordicadventures.fi. Niestety takie wypady mają to do siebie, że są dosyć drogie. Dostaliśmy jednak cały pakiet, czyli kombinezony, buty, kask, rękawice. Najpierw jedno z nas (kierowca) musiał pokazać prawo jazdy i podpisać warunki korzystania z pojazdu. Potem podjechaliśmy 15 km do bazy startowej, gdzie czekały na nas skutery. Instruktor wytłumaczył nam, jak obsługiwać pojazd i po kilku minutach wyruszyliśmy. Jeździliśmy prawie dwie godziny. Mieliśmy także małą przygodę, bowiem jeden ze skuterów ugrzązł pod taflą lodu i zajęło nam trochę wyciąganie skutera. Jazda była naprawdę fantastyczna. Lasy fińskie są przepiękne, spokojne. Lekko prószący śnieg również stworzył piękną atmosferę.

Hotel

Bardzo polecam wypróbowanie skutera śnieżnego. Ja zakochałam się w tej zimowej aktywności.

Kilka ujęć z jazdy na skuterze znajdziesz w filmiku poniżej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Wymagane pola są oznaczone *